Skip to main content

Laptopy MacBook Pro to jedne z cieszących się największą popularnością urządzeń firmy Apple. Używa się ich najczęściej do prac z programami graficznymi. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości matryc LED i świetnym parametrom grafiki uzyskany obraz jest o wiele lepszy od tych, jakie proponują inni producenci w swoich urządzeniach. Jak każdy sprzęt elektroniczny, także te laptopy, od czasu do czasu ulegają awariom. Istnieje kilka podstawowych usterek, charakterystycznych do tego rodzaju urządzeń Apple.

Objawy „chorobowe”

Serwis MacBooków okaże się niezbędny, kiedy użytkowany przez nas egzemplarz okaże się mieć problemy z układem chłodzenia. Podstawowym objawem, który trudno przeoczyć, jest znaczne przegrzewanie się laptopa, a w dalszej konsekwencji uszkodzenie spoiw lub chipu grafiki lub procesora. Powodem przegrzania jest duża ilość kurzu zalegająca na radiatorze laptopa oraz zaschnięte pasty termo-przewodzące na procesorze. Innego rodzaju problemem jest brak podświetlenia matrycy, objawiający się słabo widocznym obrazem. Najczęściej powodem jest uszkodzony inwerter lub płyta główna. Nierzadko zdarza się, że posiadaczy laptopów Apple zaskakuje pojawiający się na niebieskim ekranie komunikat (tzw. BLUE SCREEN). Problemu należy upatrywać tutaj w uszkodzonej płycie głównej lub jednego ze sterowników, zawirusowanie MacBook’a lub nawet uszkodzenie dysku twardego.

Sam sobie winien

Na wyżej wskazane problemy z MacBookami tak naprawdę nie mamy większego wpływu. Czasem jednak zdarza się, że sami bezpośrednio przyczyniamy się do awarii, dla których serwis to jedyny ratunek. Serwisanci bardzo często mają do czynienia z sytuacją, gdy laptop nie działa, ponieważ został zalany cieczą przez właściciela. Niekiedy naprawa w takim przypadku będzie ograniczała się jedynie do czyszczenia całego urządzenia, począwszy od obudowy, poprzez klawiaturę, touchpad, ekran, aż po elektronikę, sloty taśm i taśmy. Kiedy to okaże się niewystarczające, konieczna będzie wymiana zwierających układy płyty i części: klawiatury, touchpada, palmresta, matrycy ekranu.

Na ratunek

Większość problemów z nieprawidłowym działaniem lub jego zupełnym brakiem jest do rozwiązania. Serwis MacBooków to ratunek i odpowiedź na wszelkiego rodzaju usterki, z którymi nie jesteśmy sobie w stanie poradzić. Ponadto, warto pamiętać, że tego typu laptop wymaga przeglądu średnio raz na 3 lata – systematyczna dbałość o sprzęt pozwoli nam zaoszczędzić sobie przykrych niespodzianek.

Kamil Truskowski - Specjalista ds. produktów Apple

Kamil Truskowski - Specjalista do spraw diagnozy i naprawy urządzeń elektronicznych Apple. Miłośnik iPhona, iPada i laptopów MacBook. Fan marki Apple i wieloletni technik zajmujący się diagnozą i naprawą sprzętu spod znaku jabłka. Pasjonat rozwiązań z Cupertino, który niejednokrotnie nadaje drugie życie smartfonom, Mac'om i Apple Watch'om.